Så otroligt vidrigt

Jag kan inte hjälpa att jag dras till att läsa om och se saker som gör att jag mår dåligt.
Jag känner mig liksom tvingad, därför att jag vill påminna mig själv om hur bra jag egentligen har det.
Därför följer jag slaviskt rättegången mot Josef Fritzl (ni vet, han som låste in sin dotter i källaren i 24 år, våldtog henne och sedermera blev far till hennes många barn).
Han har ju äntligen erkänt sig skyldig till alla åtalspunkter.
Det var förut snack om att han kanske bara skulle få 15 år, och därmed kunna vara ute efter 7,5.
Hans advokat försökte förmildra det hela genom att säga: "Hade han varit ett riktigt monster hade han dödat allihop".
Hur kan man resonera på detta naiva sätt????
Hur kan man se det som en förmildrande omständighet att tvingas sitta i ett rum i en källare, utan någon kontakt med yttervärlden, förutom en far som våldtar en flera gånger i veckan!
Jag vet inte vad ni säger, men jag hade hellre dött än tvingats leva så.
Det är möjligt att han är sjuk i huvudet och hade en trasig uppväxt med en mor som misshandlade honom.
Men det är ingen ursäkt.
En förklaring kanske, men ingen ursäkt.
Jag förstår inte vart samhället är på väg.
Jag blir så otroligt äcklad när jag läser om vad han gjort.
Han borde spärras in för evig framtid, och aldrig mer släppas ut.
Jag struntar i om han är sjuk och kanske, rent juridiskt, har rätt till psykiatrisk vård.
Jag tycker på något sätt att han förbrukat sin rätt att bli frisk.
Och hon måste få upprättelse för vad som hänt henne.
Något annat vore skandal.

Han säger att han levt med skuld i 24 år.
Och hur tror du att din dotter har mått i dessa 24 år?
HUR KAN MAN GÖRA DETTA MOT NÅGON?
Och mot sitt eget kött och blod, till råga på allt.
Hur kan en människa bli så skadad???

INGEN människa i hela världen kan någonsin FÖRSTÅ hur det känns att bli utsatt för det som hon, Elisabeth Fritzl, har blivit.
INGEN.
Man kan föreställa sig, visst.
Men man kan aldrig förstå.
Och helt ärligt, så tror jag man inte vill förstå.

P.S Jag är fortfarande lite sjuk.
Men jag kan leva med det.
Hur ska Elisabeth Fritzl klara sig? D.S


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0