Det luktar vår

Vet ni vad det är som jag älskar mest med Sverige (look out, hon säger att hon älskar sitt hemland - hon måste vara rasist)?
Det är inte maten, trots att den är väldigt god.
Det är inte renheten, i jämförelse med många andra länder är det ändå riktigt rent och fint här.
Det är inte naturen, även om den är mycket vacker, särskilt vår huvudstad.
Nej, jag ska tala om för er vad det är.
Vad det är som jag längtat mest hem till de två säsonger jag tillbringat vår. sommar och halva hösten på varmare breddgrader.
Det är helt enkelt årstiderna.
OCH lukten.
Det luktar speciellt här i Norden.
Som nu, när det börjar gå från vinter till vår.
Det känns på lukten när man kommer ut.
Särskilt om kvällarna.
Den där kyliga vinden luktar liksom ... rent.
Man känner sig levande på något sätt.
Fri.
Ren.
Utomlands luktar det bara kvavt, gaser och kanske saltvatten om man har tur.

Och årstider är faktiskt helt fantastiskt.
Visst, när det är ungefär 2 minusgrader ute, blötsnön faller och det blåser som bara den, jo då vill man helst förflytta sig till Medelhavet.
MEN ... Medelhavsvädret förlorar sin charm efter mindre än två månader.
Att leva så året om skulle jag bara inte klara av.
Tänk att aldrig få uppleva känslan av den första riktiga vårdagen, euforin när solen blygt tittar fram efter så lång tid.
Eller att aldrig få ta sitt pick och pack och ge sig av och åka skidor bland vittäckta fjäll med allt vad det innebär.
Eller att aldrig få se löven skifta färg inför hösten.
Och faktiskt så är sommaren i Sverige när den är som bäst, helt oslagbar.
Hellre 25 grader varmt än 45 grader varmt, jo jag tycker faktiskt det!

Ser fram emot min första sommar i Sverige sen 2005 ...



                 
Visst är det härligt ... men utan omväxling vore livet riktigt trist ...:).


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0