Fortfarande skärrad

Här vill man bara ta tillvara på tiden man har kvar här i Göteborg, genom att gå och hälsa på sina goda vänner.
Man traskar glatt iväg de ca 500 meterna det är hem till dessa goda vänner, i hopp om en trevlig kväll.
Det börjar bra med en kopp gott te och lite allmänt snack.
Sedan sätts filmen på.
Och jag tvingas sedan utstå de värsta 1,5 timmarna i mitt liv.

Filmen - "Eden Lake" är förmodligen det värsta och vidrigaste jag sett i mitt liv!
Den var fenomenalt bra gjord, men jag kan inte annat än önska att jag aldrig sett den!!
Handlingen utspelar sig i England, där det unga paret Jenny och Steve ska ta en romantisk weekend vid en sjö som ligger långt inne i en mycket vacker skog.
De letar upp en mysig strand, men blir snart störda av det lokala ungdomsgänget, som stör med hög musik, en läskig hund och provocerande sätt.
Steve kan naturligtvis inte låta detta vara, utan måste visa sig lite macho, och ber ungdomarna sänka musiken och hålla sin hund i skinnet.
Detta skulle han aldrig gjort.
Konfrontationen utmanar naturligtvis ungdomarna att provocera ännu mer, de stjäl parets bil och när Steve och Jenny går för att tvinga ungdomarna att lämna tillbaka nycklarna urartar allt till en jakt och tortyr vars like jag aldrig skådat.
Det värsta av allt i fimen är verklighetsfaktorn.
Ett gäng ungdomar med en förmodat mycket trasig uppväxt (som man i slutet ställs inför) som triggar, och tvingar, varandra, tills allting slutar långt ifrån där det startade.
Ett ungt, älskande par, där mannen bara vill skydda sin flickvän och visa sig stark.
En vän, vacker, snäll kvinna som förändras så drastiskt under filmen att man i slutet nästan är rädd för henne också.
Skådespelarna är fantastiska, och jag får kalla kårar varenda gång ungdomsgängets ledare Brett öppnar munnen.

Jag vet inte mer hur jag kan beskriva detta, men jag mår fortfarande dåligt över denna film ... fullständigt fenomenal, men som sagt, jag önskar att jag aldrig hade sett den.

Iallafall, efter denna film (mina goda vänner var också helt bestörta) bestämde vi oss för att se något annat och försöka få dessa hemska bilder ur hjärnan.
Så vi sätter på den nya filmen "Changeling" med Angelina Jolie i huvudrollen (som visar en gång för alla vilken fantastisk skådespelerska hon är).
Också den en alldeles underbart GRYM film.
Men de hemska bilderna från förra filmen får tyvärr sällskap av nya, hemska bilder ...
Mannen med yxan och de små barnen .... ja, jag kan inte säga mer utan at berätta hela handlingen, men även där gav filmen mig kalla kårar.
Denna fim är ju verklighetsbaserad, och det är ju det som gör det hela ännu värre.
När filmen var slut, hade klumpen av rädsla, avsky och illamående växt sig ännu starkare i min mage.
VARFÖR finns det så sjuka, onda människor i vår värld???

Kan ju säga att de var INTE kul att gå hem själv klockan halv ett på natten efter detta.
Dessutom tvingades jag ha lampan tänd i köket hela natten, plus att DVD:n "Stolthet & Fördom" fick gå på repeat, och jag fick ändå inte mer än fyra timmars sömn!!!!

Nej, usch, måste försöka skaka av mig de hemska känslorna från igår.
Men när två filmer lämnar avtryck så man känner av det fortfarande dagen efter ...
Ja, då har både regissören, producenten och skådespelarna lyckats:)!

Kommentarer
Postat av: Patrik

Men lisa då, Changeling har väl inte kommit ut på dvd än?? ;)

Var den bra? funderar på att se den snart..pussa

2009-02-06 @ 19:13:12
URL: http://nafors.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0