Världens bästa skådespelare/skådespelerskor!

Jag vet inte om det bara har med mitt yrkesval att göra, men jag är jsukt intresserad av film.
Och särskilt människorna som gestaltar personerna i filmerna.
Det finns vissa som kan få mig att gråta.
Vissa som kan få mig att skratta.
Vissa som framkallar starka åsikter hos mig.
Vissa som får mig att älska mer.
Vissa som får mig att hata.

Och så finns det vissa som kan få mig att göra allting ... här är de!!!


VÄRLDENS 10 BÄSTA SKÅDESPELARE:

1. TOM HANKS -
Den här mannen gör saker som ingen annan klarar av! Från romantiska komedier med "Sleepless in Seattle" och "You've Got Mail" till amerikanska gangsterfilmer som "Road to Perdition". Jag älskar honom, han gestaltar känslor, tankar och viljor som jag bara önskar jag kunde göra hälften så bra! Men som godhjärtad, om än mindre intelligent i "Forrest Gump" och aidssmittad advokat i "Philadelphia" så får han mitt hjärta att gråta ... i flera år framöver.

2. SEAN PENN - För de som inte sett "Dead man Walking" ... gör det. Bättre film om dödsstraffet finns inte. Och Sean Penn är lysande som den odräglige, stöddige, dödsdömde fången Matthew Poncelet. Trots att man får se in i detalj vilka vidrigheter han gjort, kan man inte annat än gråta ögonen ur sig när de avrättar honom. Spelet mellan honom och Susan Sarandon är ... magiskt ...

3. KEVIN SPACEY - Återigen en man som kan göra saker som få andra människor kan. "American Beauty", "Seven", "Keyzer Soze" (eller hur sjutton det stavas) ... jag kan hålla på länge. I "American Beauty" är han alldeles fenomenal, där han gör ett porträtt av en man som totalt tappat livsgnistan och förståelsen över varför han finns... men han lyckas ju naturligtvis finna den igen. På sitt eget lilla speciella sätt. Som bara Kevin Spacey kan.

4. JUDE LAW - Och NEJ, det är INTE bara för att jag tycker att han är en av världens vackraste män. Mannen är fenomenal i allt han gör - från kuslig yrkesmördare i "Road to Perdition" till charmerande tvåbarnspappa i "The Holiday". "Closer" är en alldeles genialisk film där han gör ett lysande jobb med den strulige, känslige och något skruvade författaren Daniel. Och då har jag inte ens nämnt "Alfie" ... fantastiskt!

5. JOHHNY DEPP - Finns det något denna man inte gjort? Och finns det någonting han inte klarar av? Jag tror faktiskt inte det. Många av hans figurer är ju små sagor i sig (exempelvis Willy Wonka och Edward Scissorhands), men vem kan glömma honom som vemodige Gilbert Grape? Och finns det någon som inte avgudat honom i "Pirates of the Carribean". Mannen är ju ett helt kapitel för sig.

6. EDWARD NORTON - En av få skådespelare som faktiskt kan spela riktig mjukis och världens värsting. Hans livs filmroll är naturligtvis som Derek i "American History X". Hela den filmen ger mig kalla kårar, och mycket tack vare denna killen. Som producent OCH skådespelare har han också gjort bl.a. "Tro, Hopp och Kärlek", där han spelar underbar, dock något mjäkig katolsk präst som blir upp över öronen kär i sin barndomsvän. Snacka om bredd!

7.  ROBERT DE NIRO - Klart att han ska vara med - gamle Robban. Vi har sett honom som galen styvfarsa i "Släkten är värst" och "Familjen är värre", som tänkande, omhändertagande präst i "Seven", som monster i "Mary Shelleys Frankenstein" .... men INGEN kan väl ha glömt honom i "Taxi Driver". " - You talkin' to me ...?"!!!

8. TOM CRUISE - Återigen en skådis med en oerhörd bredd, men personligen älskar jag honom i "Jerry Maguire", som den till slut framgångsrike sportsagenten med oerhörda känsloproblem. Älskar även "Minority Report", men inte att förglömma "Rain Man" .... den sorglige historien om två bröder som lär känna varandra på nytt, trots den enes handikapp. Otroligt känsligt spelad film!

9. JAKE GYLLENHAL - Jag har i stort sett bara sett två filmer med honom, därför kommer han inte högre på listan. Den ena minns jag tyvärr inte namnet på (bara att han var grym) ... men "Brokeback Mountain" minns jag alltför väl. Sällan har jag blivit så berörd av en film ... hans känsliga, livsglada karaktär sprider glädje ända in i TV-soffan. När han sedan möter sitt öde vill jag fortsätta gråta i flera veckor ... han skapar magi i den filmen, så är det bara!

10. DUSTIN HOFFMAN - Mannen som i en hel film går runt i klänning och spelar kvinna bättre än många andra kvinnor ("Tootsie"), som gör ett sanslöst roligt porträtt av en alkoholiserad advokat i en i övrigt mycket seriös och hemsk film ("Sleepers") .... men också mannen som skapar något enastående skört och vackert tillsammans med Tom Cruise i den fantastiska filmen "Rain Man" ... älskar den!


Kvinnorna tar vi nästa gång ...:).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0