Världens 10 bästa musikaler

Ja, det var väl bara den här listan som jag själv väntat på mest av alla! Det är dags att jag listar de musikalerna som ligger mig varmast om hjärtat.
Följande saker tar jag med i beräkningen för en bra musikal: Musikstil, bra låtar både rent sångmässigt och rent musikaliskt, storyn, förutsättningar att göra bra tolkningar både regimässigt, karaktärsmässigt och arrmässigt och utrymmena till att göra en snygg koreografi. Det är svårt att ta med allt, och vissa av mina favoritmusikaler innehåller inte allt detta. Men förmodligen finns det då annat som uppväger det hela. Vad jag vill säga är att jag tycker om olika musikaler av olika anledningar ...

Världens 10 bästa musikaler (samt den bästa låten från respektive musikal och den rollen jag helst skulle vilja göra:))

1. RENT "Goodbye Love"  
av Jonathan Larson, drömrollen är Mimi (tror dock jag skulle passa bäst som Maureen) - Den här musikalen har faktiskt allt, den är komplett. Helt fantastisk musik, en fängslande story, grymt bra låtar och det finns så mycket att jobba med, både som regissör, koreograf, skådespelare och som musikaliskt ansvarig, bara man har viljan till det! Till den som inte sett vare sig musikalen eller filmen, säger jag bara: GÅ OCH SE DEN! För er som förknippar musikal med Grease och Sound of Music, kommer ni bli glatt överraskade av detta mästerverk.

2. Wicked "Defying Gravity" av Stephen Schwartz, drömrollen är naturligtvis Elphaba - Hack i häl med RENT kommer denna underbara, relativt nyskrivna föreställning av en av musikalvärldens storheter: Stephen Schwartz. Att välja ut den bästa sången härifrån var otroligt svårt, då varenda låt är grymt bra, exempelvis "For Good", "As long as you're mine" och "Dancing through Life". Älskar att den vänder upp och ner på historien om vad som egentligen hände i landet bortom regnbågen Oz, och om man bara vill kan den här föreställningen göras till en fröjg för både ögat och örat!

3. Footloose "Let's hear it for the boy" av bl.a. Kenny Loggins, Tom Snow & Dean Pitchford, drömrollen är Rusty - Alla säger att den här är så ytlig, och att storyn är fjantig. Kanske lite, men om man verkligen vill så kan man ta fram viktiga och allvarliga saker även i denna musikal. Det finns dessutom många starka och roliga karaktärer att bygga på. Annars är musiken föreställningens stora behållning, och även här var låtvalet grymt svårt, då denna innehåller allt från ballader, till funk, rock och även rap. "Almost Paradise" är förmodligen en av musikalvärldens absolut snyggaste ballad. Här finns också utrymme för otroligt mycket blandad och snygg koreografi.

4. We Will Rock You "Who Wants to Live Forever" av Ben Elton (med musik av Queen), drömrollen är Scaramouche - Okej, här har jag inga ursäkter, storyn är dålig. Men allt annat är så otroligt bra att jag struntar i det! Musiken är galet bra, och man har behållt allt det grymma Queen skrivit, men lyckas ändå ge det ett nytt sound. Här finns utrymme för mycket annorlunda koreografi, och när jag såg den var dessutom scenografin och specialeffekterna en stor del av detta fabulösa verk.

5. Jesus Christ Superstar "Everything's Alright" av Andrew Lloyd Webber & Tim Rice, finns bara en tjejroll, skulle också väldigt gärna göra den; Maria Magdalena - En musikal om Jesus sista dagar i livet, men med Judas som huvudpersonen. Den här ligger mig otroligt varmt om hjärtat, och enda anledningen att den inte hamnar högre på listan är för att jag aldrig någonsin sett en riktigt bra version. De är synd, för potentialen finns verkligen. Musiken är alldeles genialiskt skriven, karaktärerna får ett eget liv, och en del infallsvinklar är mycket intressant om vad som kan ha hänt dessa heliga dagar. Som artist tror jag att det här verkligen är en drömmusikal, för det kräver en hel del av dig.

6. Blood Brothers "Easy Terms" av Willy Russell, har ingen roll jag gärna skulle vilja göra i denna, förutom Mickey, men det blir svårt då det är en kille - Aldrig har jag blivit så berörd av en föreställning! Har sett den två gånger i London, och på scen är det det absolut bästa jag sett. Storyn är alldeles fantastiskt bra. Lyssnar man bara på musiken på skiva är den nog inget speciellt, men ser man den på scen blir den ett med alltihop, och jag tror man måste sett den för att verkligen kunna uppskatta musiken. Här får skådespelerna verkligen jobba, och det finns så mycket känsla, dramatik och utrymme för att utvecklas som skådespelare i denna föreställning! Underbar!

7. AIDA "My Strongest Suit" av Elton John & Tim Rice, drömrollen är Amneris - Fängslande historia om förbjuden kärlek i Egypten för mycket längesedan. Musiken är naturligtvis alldeles fantastisk, men även texterna har en huvudroll i denna föreställning. När jag ser den framför mig på scen i mitt huvud, är dekoren ganska avskalad, här får artisterna glänsa med röst, dans och känslor dem emellan. En absolut drömmusikal att få medverka i.

8. Chess "Vem Kunde Ana" av Benny Andersson, Björn Ulveaus & Tim Rice, drömrollen är Florence - Även här var låtvalet svårt, här finns ju både "Lämna inga Dörrar på Glänt", "Vem ser ett barn", "Anthem", "Slå mitt hjärta, Slå" .... Bra historia, med både politiskt och moraliskt budskap. Musiken är snygg och varierande, finns också utrymme för snygg koreografi och bra skådespelarinsatser. Kräver mycket av huvudrollsinnehavarna.

9. Miss Saigon "Why God, Why?" av Claude-Michel Schönberg och Alan Boublil , drömrollen är Ellen (fast allra helst skulle jag vilja spela Engineer, dock krävs det ju en man till det) - Otroligt fängslande historia, och den kräver en hel del av skådespelarna och deras kemi mellan varandra. Mycket bra musik, men det är faktiskt ensemblen som gör denna föreställning, inte minst de som ska föreställa hororna på klubben. Slutet är sorgligt, men helt rätt för en musikal av denna karaktär.

10. West Side Story "A Boy Like That"  av Leonard Bernstein och Stephen Sondheim, drömrollen är Anita - Bernstein är ett musikaliskt geni, han leker verkligen med harmonierna, även om det kanske är lite för många kärleksballader. Här finns dock så mycket at arbeta med, det har jag själv fått erfara eftersom vi gjorde den här som slutproduktion. Det finns så mycket bra budskap i denna musikal, så mycket tillfälle att verkligen få någonting sagt, om man bara gör det på rätt sätt. I rätt tappning kan det här vara en musikal i världsklass (och i fel tappning kan den vara otroligt värdelös, mycket hänger på översättningav texterna).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0