Sveriges 10 bästa sångare

Dessa män gör det värt att leva i Sverige, för faktum kvarstår: Vi har verkligen sjukt många bra sångare i vårt lilla, avlånga land. Här tänker jag lista de tio som jag tycker är absolut bäst (förutom några okända som jag själv känner till genom Balettakademien mm).

Sveriges 10 bästa sångare

1.
Peter Johansson - Gick ur Balettakademiens musikallinje för x antal år sedan, och synd numera som Galileo i rockmusikalen "We Will Rock You" i London. I fredags kunde han även ses och höras i säsongspremiären av "Så ska det låta". Killen är helt fantastisk, ena sekunden med en mjuk och klar stämma, andra sekunden med en härlig hes rockröst, vars tonsäkerhet inte går att ta miste på. Peter Johansson förtjänar mer uppmärksamhet av sitt hemland!

2. Erik Segerstedt - Idol 2006 klart bästa sångare! Sjunger i stort sett aldrig falskt, och kan sjunga allt från mjuka ballader till hårdrock. Väntar med stor spänning på hans album som, enligt rykten, släpps i februari.

3. Tommy Körberg - "The man, the myth ...". Musiksverige vore ingenting utan denna gigant. Jag har hört att han inte sjunger upp innan sina framträdanden, utan bara harklar sig lite lätt. Vilken botten ... och vilken höj dockså för den delen. Fast bäst är han ändå som Lill-Klippen i Ronja Rövardotter:).

4. Daniel Lindström - Kalla gärna Idol ett töntigt koncept, men programmet är himla bra på att hitta bra sångare. Denna rödtott från Norrland vann Idol 2004, och det med all rätt! Killen har den helt rätta soulfeelingen och fullkomligt förtrollar mig med att bara vara på scen och använda sin röst som enda verktyg.

5. Frank Ådahl - Inte jättekänd i Sverige han heller, men om jag säger att han gjorde "vuxna" Simba i Disneys Lejonkungen kanske det ändå ringer en klocka. Fantastisk röst, nästan lite smått nasal, men när han tillsammans med brodern och deras vänner Edin sjunger "Som en Vind" går det rysningar längs hela ryggraden på mig.

6. Anders Johansson - Vinnare av Fame Factory år 2002 (eller möjligtvis 2003), och för mig var det självklart! Låtarna som görs till honom håller internationell klass, och hans hesa röst gör vilken tjej som helst knäsvag.

7. Martin Stenmarck - kan göra allt från musikal till rock, och har dessutom en härlig inställning till sig själv och artisbranschen. Han är nog den enda (förutom min klasskamrat Joan Alderman förstås) som kan göra Tony i "West Side Story" till en intressant kille.

8. Peter Jöback - Mannen med de gyllene ögonen, som får en att gråta med "Guldet blev till Sand". Fantastisk kille, med en röst av sammet.

9. Jakob Stadell - Musikalartist som gjort bl.a. Mark i "RENT" och Jesus i "Jesus Christ Superstar". När han gör "Getsemane" stannar tiden ...

10. Anders Ekborg - Ganska nasal röst, men med en helt otrolig höjd. Som amerikanen Fedddie i "Chess" lyfte han föreställningen ytterligare ett snäpp med sin version av "Vem ser ett barn". Det var inte bara han själv som grät just då, kan jag säga ... 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0