"Stolthet och Fördom"

Ja, så i fredags hyrde jag ätnligen den nya versionen av "Stolthet och Fördom" med Kiera Knightley i huvudrollen. Som ett riktigt äkta fan av den gamla versionen var det dock svårt för mig att se filmen med opartiska ögon ...

Och jag kan verkligen inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker om den, i jämförelse med den gamla versionen!!!!
Den här är på ett sätt mer trovärdig, då personerna är mer mänskliga, dialogerna mindre formella och många av de scenerna som i den gamla är mycket stela (trots att det handlar om viktiga saker) får verkligen nytt liv i denna. I scenen där Elisabeths vän Charlotte kommer för att tala om att hon är förlovad med Mr Collins, blir jag mycket rörd, och Charlottes inre känslor kommer upp till ytan. Dessutom tycker jag att just Charlotte är en av de karaktärerna som faktiskt stämmer bättre överens med bokens beskrivningar på henne, än i den gamla versionen.
Båda Mr Darcys frierier, dock speciellt det första, är mycket dramatiska och känslofyllda, vilket ger filmen mycket mer liv och Mr Darcy blir mer mänsklig (även hans moster lady Catherine de Bourgh blir faktiskt människa i den här, och det gillar jag faktiskt). I det hela taget är filmen mycket mer dramatiskt gjord, filmmusiken är fantastisk och vissa av naturbilderna är helt underbara.
Kiera Knightley är lysande, tycker hon gör en mycket bra egen tolkning av Elisabeth. Tyvärr är hon skillnaden på henne och förra Elisabeth (Jennifer Ehle) mycket stor, vad gäller rolltolkning, och det som jag gillade mest med Elisabeth i gamla versionen har tyvärr tappats här. Hon är inte alls lika smart, lika lugn och sansad. Dock är scenerna mellan Kiera och mr Darcy MYCKET bra, och de har verkligen lyckats hitta en speciell stämning mellan varandra!

Men på det hela taget vinner ändå en gamla versionen. Den nya Mr Darcy gör sitt bästa, och han ÄR bra, men ingen kan någonsin VARA Mr Darcy så som Colin Firth är det!!!!! Han ska inte vara för mänsklig, han ska vara ett kylisgt isberg och han ska var riktigt bra på att dölja sina känslor.
Alla karaktärerna är mer framstående i den gamla, och olikheterna mellan systrarna Bennet är mer slående och det är det jag alltid tyckt varit berättelsens roligaste del. Mr och Mrs Bennet är rent ut sagt, skittråkiga i den nya versionen, och tillför inte historien mycket alls faktiskt. Mr Wickham har inte alls stor del i den här, därför är det svårt att förstå Elisabeths bestörtning över vad han påstår mr Darcy gjort emot honom. Mr Bingley är otroligt töntig i den här, och även fast han ska vara lite övertrevlig och naiv, behöver man inte därför inte fördumma honom. Mr Collins karaktär är mycket olik den i den första filmen, men det gör ingenting faktiskt, båda är mycket intressanta, om än med väldigt olik tolkning.

Jag är dock mycket imponerad över att ha fått med såpass mycket av hela den boken i en så kort film ... fast det gör ändå att vissa aspekter tappas bort, och det är tråkigt.
Det jag ogillar mest är dock slutet, jag blev å besviken att jag skrek rakt ut. Förlåt mig nu om jag avslöjar för mycket av filmen, men du kan inte ha "Stolthet och Fördom" att sluta utan att mr Darcy och Elisabeth kysst varandra en enda gång!
Tråkigt är också att de vackra kläderna tappats från första filmen ...

Denna filmen vinner på sin dramatik, filmmusik och spelet mellan Kiera Knightley och mr Darcy (vet inte hans namn). Men Colin Firth och Jennifer Ehle tar ändå hem de flesta priserna ...

Kommentarer
Postat av: Jenny

Usch ja....det är verkligen så himla jobbigt. Ska försöka bita ihop imorgon. Hoppas så att det blir bättre när jag varit där bara. Tack för din omtanke vännen.
Kramar

2007-02-25 @ 18:05:39
URL: http://jennybergqvist.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0