Sandor/slash/Ida

Ja, alltså denna gången är det filmen det handlar om. Läste boken för ett tag sedan och tyckte mycket om den. Men filmen motsvarar inte riktigt mina förväntningar .... jag tycker inte man får riktigt grepp om personerna. Kanske för att de inte riktigt överensstämmer av den bild jag fick av dem i boken, men för dens skull behöver ju inte det betyda att personerna inte skall få egna karaktärer. Ett exempel är bara Susanna och Therese, Idas bästa kompisar, som i boken får mer plats och dessutom får mer tydliga riktlinjer och olika drivkrafter. I filmen flyter de i stort sett ihop till en person, vilket jag tycker är tråkigt. Tycker även att Sandors karaktär är lite tråkigare än i boken, men det beror ju också på att i boken får man mer veta vad han tänker .... eftersom han ju inte säger så mycket, utan är mer en iakttagare. Ida är mer tydlig, eftersom hon är en mer verbal person.
Vad som dock är bra är att de fångat klädstilar, miljöer och klassiska ungdomssituationer mycket bra, och skillnaden mellan Sandors och Idas liv blir mer tydlig här än i boken. Bra gjort!

Jag tycker i det stora hela att boken är bättre än filmen, men jag tror jag hade gillat filmen mer om jag inte haft boken att jämföra med! Fast så är det nog ganska ofta!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0