RENT

Ja, eftersom denna musikal är högaktuell, främst som nyuppsättning på Göta lejon i Stockholm med Linda Bengtzing och Linus Wahlgren i huvudrollerna (och fyra av mina vänner från Balettakademien i ensemblen), men också som film med originaluppsättningen från Broadway!

RENT sattes upp för första gången 1996, och det är den eminenta Jonathan Larson som har gjort detta mästerverk! Tyvärr dog han innan premiären var och fick aldrig se denna fantastiska musikal färdig. Dess förlaga är operan "La vie bohéme", och den utspelar sig i nutida New York.
Den handlar om ett gäng vänner som är en salig blandning av transvestiter, homosexuella, strippor och hiv-positiva. Det är en mycket sorglig historia om äkta vänskap som sätts på prov, om kärlek som varken är okomplicerad eller självklar, men även också om död. Musiken är mycket speciell och enligt mig helt fantastisk, som blandas med rena rocklåtar, lite klassiska musikalballader, disco och även de inspelade telefonsvararna i historien sjungs à capella i mycket speciell tappning.

Alla sångarna är helt fantastiska, det går nästan inte att säga att någon är bätte än den andra! Men skulle det vara någon så är det väl Idina Mentzel som gör Maureen, med en röst och övertygelse som slår det mesta. Men när Mimi och Roger sjunger "Light my candle" går det rysningar längs min ryggrad ...

Låtar att minnas i den här föreställningen är många, men naturligtvis måste några nämnas; "Seasons of Love" är naturligtvis en klassiker som alltid får mig att le, två låtar som jag själv gärna river loss i mina rockanfall är naturligtvis "Out tonight" och "Take me or leave me" och texten i låten "Your eyes" slår det mesta ...

Slutsats: RENT är enligt mig, en av de bästa musikalerna som skrivits, både handlings - och musikmässigt!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0