Världens vackraste ballader

Dags för mig att ta sig an en av de svåraste uppgifterna någonsin: Att utse de tio vackraste balladerna som finns! Insåg dock att uppgiften var ganska svår, så jag har skurit ner det till att följande låtar är, enligt mig, de tio vackraste balladerna inom pop/rock/jazz/soul (skulle visa, hårdrock, musikal mm vara med skulle den förmodligen se helt annorlunda ut, och det skulle också bli för svårt att numrera dem).
Så, mina damer och herrar, här kommer de ...



Världens tio vackraste ballader:

1. "Beautiful" -
Christina Aguilera. Det här var den första låten som verkligen riktigt berörde mig textmässigt. Den är så pricksäker och sjungs med en sådan känsla att jag blir tårögd så fort jag bara hör introt. Det allra bästa är de ord som viskas i början, precis innan själva låten drar igång: "Don't look at me ...". Sällan har jag dessutom kunnat identifiera mig själv så mycket med en låt.
2. "Please Remember" - LeAnn Rhimes. Den gör mig alldeles varm inombords. Texten passar in i så många situationer, den är vacker utan att vara smörig, den kan vara både sorglig, glad, vacker, rikta sig till en älskade, rikta sig till sina vänner. Rent musikaliskt är det också helt underbart, sticket och höjningen är bäst av allt!
3. "If you're not the one" - Daniel Bedingfield. Åh, vilken otrolig röst mannen har. Ett helt ofattbart register. Texten är förmodligen det vackraste som skrivits (svårt att göra en kärlekstext utan att vara klyschig, men han lyckas). Mjuk och följsam ballad som får vem som helst att vilja vara kär.
4. "Everything I do (I do it for you)" - Bryan Adams. Har avgudat denna låt sen jag var barn. Bryan Adams helt fantastiska, hesa röst ger mig rysningar och det allra vackraste i den här låten är precis i slutrefrängen ... " I would fight for you, I'd lie for you, walk a line for you, yeah, I'd die for you ...".
5. "Bed of Roses" - Bon Jovi. Världens förmodligen snyggaste gitarrförspel. Och att Jon Bon Jovi skrev den här när han var riktigt bakfull en dag vitnar bara om människans genialiska musiksinne. Framkallar otroligt mycket känslor.
6. "All for one (One for all)" - Bryan Adams, Sting & Rod Stewart. Ta tre av världens bästa rocksångare, skriv en riktigt bra ballad och låt dem sjunga in den som en trio. Resultatet blir bara ... alldeles underbart.
7. "Endless Love" - Mariah Carey & Luther Vandross. Två av världens bästa sångare tolkar en av de mest känslofyllda låtarna om evig kärlek. Första raden säger bara precis hur man känner för den man älskar: "There's only you in my life ..."
8. "My Way" - Frank Sinatra. Har väldigt speciella minnen fråm Balettakademien med den här låten. Texten är så träffande, man önskar verkligen man kan avsluta sitt liv med att sjunga den här låten, och dessutom stå för det. Rent musikaliskt är den så uppbuggande att när slutet kommer, känns det som om ett fyrverkeri exploderar precis ovanför ens huvud.
9. "You're the Inspiration" - Chicago. Förmodligen det bästa bandet i världen på att skriva bra låtar. Denna låt är rent musikaliskt ruskigt bra, och passar Peter Ceteras röst som handen i handsken.
10. "Anna" - Toto. Namnet Anna nämns bara en gång ... det första ordet i den första strofen. Älskar att den smyger sig fram med de där trummorna, och sen fadar ut i på samma sätt ... *ryyys*.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0